Apakah pandangan anda mengenai Teori Weber?
Nyatakan kekuatan dan kelemahannya dalam pengurusan sekolah?
Gambar di atas menunjukkan gambar Max Weber, seorang ahli sosiologi yang mengasaskan
Teori Birokrasi.
Organisasi merupakan satu unit sosial yang dibentuk untuk mencapai
matlamat tertentu. Sekolah juga merupakan satu contoh organisasi. Di dalam organisasi, kita tidak boleh lari daripada mengaplikasikan teori-teori organisasi yang ada dan salah satu teori
yang paling berpengaruh dalam bidang organisasi dan pentadbiran ialah Teori Birokrasi.
Dari segi konsep, Weber merujuk birokrasi sebagai satu jenis
struktur pentadbiran yang dibangunkan dalam satu pertubuhan dimana
adanya autoriti “rasional-sah” (Scott, 2003). Weber menerangkan jenis birokrasi yang ideal dari sudut yang positif,
beliau menganggap organisasi birokrasi adalah organisasi yang lebih
rasional dan lebih cekap. Jenis birokrasi yang ideal termasuklah tidak
ada jenis autoriti atau perhubungan yang lain, tidak mempunyai
persahabatan dan permusuhan, tidak mempunyai komplot, dan tidak
mempunyai badan jawatankuasa. Sesuatu birokrasi yang dikatakan ideal
hanya wujud dimana individu memberi dan menerima arahan sebagai satu
peraturan dalam sistem rasional.
Terdapat tiga jenis autoriti yang
dikenalpasti oleh Weber iaitu autoriti tradisional, autoriti “rasional-sah” dan autoriti karismatik :-
a) Autoriti tradisional (Traditional authority) iaitu kepercayaan dalam tradisi yang telah
diamalkan sejak berzaman-zaman lamanya. Ini
adalah berlandaskan perwarisan daripada autoriti terdahulu, kemudian
orang yang memegang autoriti tersebut mempunyai kuasa dan memberi arahan manakala orang bawahan pula akan
menerima sahaja perintah atasan
dengan alasan bahawa perkara yang diperintahkan oleh orang atasan itu
merupakan cara untuk menyelesaikan semua masalah.
b) Autoriti rasional-sah (Rational-legal authority) iaitu kepercayaan dalam “legaliti” sebagai corak dalam
peraturan normatif dan mengangkat kebenaran dalam autoriti seperti
isu-isu berkenaan arahan. Autoriti “rasional-sah” adalah berdasarkan
sistem peraturan yang menghormati arahan, oleh sebab itulah sistem ini
disebutkan mempunyai kerasionalan. Perintah atau arahan harus dipatuhi
selagi mana mereka konsisten dengan peraturan tersebut.
c) Autoriti karismatik (charismatic authority)
pula merujuk kepada kepatuhan kepada sifat-sifat yang ada pada
seseorang individu yang boleh dicontohi. Individu yang memegang autoriti
seperti ini akan menunjukkan ciri-ciri pemerintahan dalam corak
normatif ataupun peraturan. Autoriti ini juga melibatkan kualiti luar
biasa yang ada pada pemimpin dimana arahan tidak terikat kepada
penghormatan dan kesetiaan.
Objektif utama teori birokrasi ialah untuk menjadikan sesebuah
organisasi menjadi lebih cekap dan segala urusan pekerjaan di dalam
organisasi dapat berjalan dengan baik dan lancar. Tujuan diwujudkan sistem hierarki dalam organisasi birokrasi pula adalah untuk membina sistem rantaian arahan yang tersusun.
Pada pendapat saya, teori Weber ini adalah baik diamalkan di mana-mana organisasi mahupun di sekolah. Teori ini membuatkan sistem organisasi di sekolah menjadi lebih sistematik dan efisyen. Sistem hierarki yang dilaksanakan membantu pentadbir membahagikan tugas-tugas orang bawahannya seperti Guru Penolong Kanan, guru-guru, kerani dan sebagainya mengikut tugas masing-masing dan tidak berlaku persilangan/pertindihan tugas. Selain itu juga, teori ini dapat mengukuhkan tanggungjawab masing-masing terhadap bidang tugas sendiri. Walaubagaimanapun, teori ini cenderung kepada amalan pengurusan berbentuk pemusatan kuasa iaitu autoriti atau kuasa dalam sesebuah organisasi terletak didalam tangan satu golongan kecil.autoriti atau kuasa dalam sesebuah organisasi terletak didalam tangan satu golongan kecil. Golongan ini biasanya terdiri daripada Pengetua dan Penolong Kanan. Kebiasaannya, arahan mereka perlu didengar dan dilaksanakan tanpa sebarang bantahan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan